Būkite atsargūs – rusakalbiai „banko darbuotojai“ nesnaudžia

Pastaruoju metu daugėja įvykių, kai bankų darbuotojais prisistatę sukčiai telefoniniais skambučiais atakuoja Lietuvos gyventojus. Ne išimtis ir Vilniaus apskritis ‒ kasdien gyventojai pareigūnus informuoja apie tokius iš sukčių sulauktus skambučius.

Atsiliepus telefonu, rusiškai kalbantis vyras ar moteris prisistato esantys vieno ar kito banko specialistais. Vieniems gyventojams šie „specialistai“ praneša apie jų banko sąskaitos kibernetinę ataką ‒ gąsdindami, kad kažkas įsilaužė į pašnekovo banko sąskaitą ir netrukus pinigai bus pervesti į sukčių sąskaitą, ragina pinigus apsaugoti, suvedant savo elektroninės bankininkystės duomenis. Kiti reikauja patvirtinti keleto tūkstančių eurų kreditą. Dar kiti aiškina, kad gyventojai iš investicijų užsidirba tūkstantines pinigų sumas, kurias norint pasiimti, reikia kompiuteryje instaliuoti specialią „AnyDesk“ programėlę, per ją susieti savo kompiuterį su skambinančiuoju, vėliau skambinusysis nurodys, ką daryti, kad pinigai įkristų į jo banko sąskaitą. Tačiau programėle „AnyDesk“ prisijungus prie žmogaus kompiuterio, sukčiams atsiranda galimybė nuskaityti elektroninės bankininkystės slaptažodžius, įdiegti kompiuterinį virusą ar pasisavinti sąskaitoje esančius pinigus.

Vis dar pamirštama būti budriais, naudojant savo asmens ir elektroninės bankininkystės duomenis ir jais telefonu ar elektroniniu paštu nesidalinti su niekuo, nežiūrint į tai kuo jie prisistatytų – policijos pareigūnais, prokurorais, mokesčių inspektoriais, banko darbuotojais. Pareigūnai primena, kad bankų darbuotojai ir įvairūs pareigūnai gyventojams neskambina ir neprašo jų asmens bei elektroninės bankininkystės duomenų, juolab rusų kalba. Visi tarnautojai su žmonėmis bendrauja valstybine kalba, todėl išgirdę tariamo banko darbuotojo bendravimą su jumis rusų kalba, iškart sukluskite ir nepasimeskite, neatskleiskite jokių asmens ar elektroninės bankininkystės duomenų.

Turime įsisąmoninti, kad patys esame savo turto saugai. Sukčiai komunikabilūs. Pokalbio metu jie sugeba išgauti piliečio vardą pavardę, asmens kodą, sudaryti rimto ir rūpestingo pareigūno ar tarnautojo įvaizdį ir išvilioti elektroninės bankininkystės duomenis. Prisistatyti jie gali bet kokio Lietuvoje veikiančio banko darbuotojais. Todėl kalbėti telefonu apie savo banko sąskaitas, elektroninės bankininkystės duomenis, savo asmens duomenis jokiu būdu nereikia!

Telefone rodomas lietuviškas numeris, todėl „aukos“ ne iš karto supranta, kad kimba ant sukčių kabliuko, nors su jais ir bendraujama tik rusų kalba. Iš tikrųjų skambinama iš užsienio, o lietuviškas numeris tam tikrų programų pagalba yra tik rodomas. Atminkite, kad bankai internetinių nuorodų su raginimu prisijungti prie neaiškių programų nesiuntinėja. Būkite budrūs ‒ saugokite savo turtą ir asmeninius duomenis. Perduokite šią informaciją vyresnio amžiaus artimiems žmonėms ar draugams, kad jie netaptų sukčių aukomis.