„Oro navigacija“ diegs dronų rizikos vertinimo priemonę „wingman“
Bepiločių orlaivių skrydžių reguliavimą sustyguoti jau netrukus planuojanti „Oro navigacija“ diegs pirmąją Europoje automatinio rizikos vertinimo priemonę Lietuvos dronų vartotojams „wingman“.
Mūsų šalies oro navigacijos paslaugų teikėja praneša pasirašiusi atitinkamą susitarimą su Austrijos kapitalo aukštųjų technologijų grupei „Frequentis Group“ priklausančiu startuoliu „skyzr“. „Oro navigacijos“ vadovas Saulius Batavičius teigia, kad tai yra svarbus etapas bepiločių eismo valdymo (UTM) inovacijų srityje.
„Neabejoju, kad šis skaitmeninis sprendimas, suderintas su jungtinėmis bepiločių sistemų reguliavimo institucijomis ir Europos aviacijos saugos agentūros (EASA) gairėmis, smarkiai padidins bepiločių orlaivių skrydžių efektyvumą ir saugą Lietuvoje“, – sako jis.
„skyzr“ siūlo pirmąją pasaulyje automatinę rizikos analizę, gebančią iki 75 proc. sutrumpinti užklausų apdorojimo laiką.
„Oro navigacija“ bus pirmoji įmonė Europoje, diegianti „wingman“ paslaugą, skirtą skaitmeniniam rizikos vertinimui, kuri bus integruota į būsimą Lietuvos UTM sistemą.
Dronų skrydžiai Lietuvoje turės būti prižiūrimi ir reglamentuojami įgyvendinant Europos Sąjungos (ES) dronų reglamento paketo nuostatas. Pernai „Oro navigacija“ su Austrijos „Frequentis“ pasirašė 2,5 mln. eurų vertės susitarimą diegti UTM sistemą (U-Space). Planuojama, kad U-Space paslaugų sistema bus įdiegta bei išbandyta iki šių metų vasaros pabaigos.
„Oro navigacijos“ diegiama bepiločių orlaivių eismo valdymo sistema yra sistemų ir procedūrų rinkinys, skirtas saugiai ir efektyviai integruoti dronus į bendrą šalies oro erdvę.
Pradėjusi veikti sistema leis kontroliuoti dronų skrydžius miestų ir kitose sudėtingose aplinkose, padės užkardyti potencialius pavojus komerciniams ir privatiems lėktuvams, sraigtasparniams bei kitiems oro erdvės naudotojams. Be kita ko, U-Space apims skrydžio planavimą, skrydžio leidimų išdavimą, dronų stebėjimą realiu laiku ir automatizuotą atsaką į galimus incidentus oro erdvėje, taip pat – bendravimą tarp dronų operatorių ir oro eismo valdymo centrų.
Anot S. Batavičiaus, vieno langelio principu veikianti UTM sistema atitinka „Oro navigacijos“, Susisiekimo ministerijos ir Transporto kompetencijų agentūros viziją palengvinti rizikos vertinimo procesą dronų operatoriams, kad jie galėtų greičiau gauti leidimus skrydžiams, įdiegti naujus dronų naudojimo saugos ir efektyvumo standartus.
U-SPACE sistemos kūrimą Lietuvoje įgalinančios ES teisės nuostatos įsigaliojo pernai birželio 1 d., kartu su Aviacijos įstatymo pakeitimais.